UOKiK: ponad 80 mln zł kary dla Vectry za jednostronne podwyżki abonamentu
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Vectrę karę w wysokości 80 789 528 zł za – jak wskazuje – umyślne i powtarzające się naruszanie zbiorowych interesów konsumentów. Spółka przez lata jednostronnie zmieniała warunki obowiązujących umów, wprowadzając klauzule umożliwiające podwyższanie abonamentów bez realnej możliwości wypowiedzenia umowy przez klientów. Decyzja Prezesa UOKiK nie jest prawomocna – Vectra może się od niej odwołać do sądu.
Kolejna decyzja wobec Vectry
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny już wcześniej kwestionował sposób, w jaki Vectra wprowadza zmiany do umów z konsumentami. Kara nałożona na spółkę w 2022 r. oraz zarzuty postawione w marcu tego roku nie doprowadziły jednak do zmiany praktyk operatora.
Vectra przez lata jednostronnie zmieniała swoim klientom zapisy w umowach w trakcie ich trwania. Bezpodstawnie wprowadzała do wykonywanych umów klauzulę modyfikacyjną, która – w założeniu spółki – miała umożliwiać jednostronne podwyższanie abonamentu i pobieranie go od klientów w nowej wysokości.
– W poprzedniej decyzji wskazaliśmy wyraźnie, że praktyki Vectry naruszają prawo. Spółka nie zmieniła jednak swoich działań. Nie ma naszej zgody na łamanie praw konsumentów. Jednostronne, bezpodstawne zmiany w wykonywanych umowach i podwyższanie umówionych kwot abonamentów to rażące przykłady nadużyć wobec klientów – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Jak podkreśla urząd, wysokość kary wynika nie tylko z dużego obrotu spółki, ale także z braku reakcji na wcześniejsze działania UOKiK i kontynuowania – mimo jasnych sygnałów – praktyk uznanych za bezprawne.
Klienci płacili więcej, często już miesiąc po podpisaniu umowy
W wyniku działań przedsiębiorcy konsumenci musieli płacić więcej za każdą z usług – telewizję i internet. W skali roku dodatkowe obciążenia sięgały nawet 144 zł w przypadku klientów korzystających z obu usług jednocześnie.
Z napływających do UOKiK skarg wynika, że w niektórych przypadkach już w krótkim czasie po zawarciu umowy klienci dowiadywali się o planowanych lub wprowadzanych podwyżkach. Jak czytamy w jednej ze skarg konsumentów:
"Dokładnie miesiąc po podpisaniu umowy (…) wprowadza klauzulę, która to daje (…) prawo do zmiany ceny bez prawa wypowiedzenia umowy. Tym sposobem ja nie mogę wypowiedzieć umowy zmienionej jednostronnie (…), która może w ten sposób narzucać cenę za usługę, a ja nie mogę (…) nic zrobić, tylko płacić im abonament który jest niezgodny z umową".
W innej skardze podkreślono długotrwały charakter skutków takiej zmiany:
"W praktyce bez możliwości wypowiedzenia umowy z tego powodu, miesiąc po podpisaniu tej umowy firma podwyższa opłaty za usługę na zdecydowaną większość okresu jej obowiązywania o nieznaną w momencie jej zawierania kwotę, przez co oferta traci konkurencyjność wobec innych ofert".
UOKiK uznał, że takie działania naruszają zbiorowe interesy konsumentów, ponieważ uniemożliwiają im podjęcie świadomej decyzji i faktycznie "zamykały" ich w umowie, której istotne elementy – jak cena – były później jednostronnie zmieniane przez przedsiębiorcę.
Zwroty dla klientów i możliwość dalszego dochodzenia roszczeń
Oprócz nakazu zaprzestania naruszania interesów konsumentów oraz nałożenia kary finansowej, decyzja Prezesa UOKiK przewiduje rekompensaty dla klientów. Po jej uprawomocnieniu się Vectra będzie musiała poinformować konsumentów o rozstrzygnięciu, a następnie zwrócić im opłaty pobrane w wyniku podwyższenia abonamentu.
Obecnym klientom przysługiwać będzie zwrot pieniędzy albo rabat w opłacie abonamentowej, natomiast byli klienci otrzymają zwrot środków.
Niezależnie od tzw. rekompensaty publicznej, którą Vectra będzie musiała zrealizować po uprawomocnieniu decyzji, konsumenci nadal mają możliwość dochodzenia indywidualnych roszczeń – najpierw w drodze reklamacji, a po jej wyczerpaniu także na drodze sądowej, w oparciu o przepisy dotyczące nieuczciwych praktyk rynkowych oraz kodeksu cywilnego.
Decyzja Prezesa UOKiK nie jest prawomocna. Przedsiębiorcy przysługuje prawo odwołania się do sądu.